0. Odpisy aktualizujące i odpisy należności księgowo i podatkowo - demo
Status:
AKTUALNY
|
Czas trwania:
0:4:15
Wykłady stanowią część drugą serii dotyczącej rozrachunków z
kontrahentami. Przedstawiono tutaj zasady dokonania odpisów
aktualizujących wartość należności oraz odpisów samych należności.
Omówiono pojęcia odpisu aktualizującego szczególnego, odpisu
aktualizującego ogólnego, współczynnika aktualizacji, struktury wiekowej
należności. Zaprezentowano ewidencję odpisów aktualizujących wartość
należności oraz odpisów samych należności zgodnie z prawem bilansowym
równocześnie wyjaśniając kiedy takie odpisy mogą stanowić koszty
uzyskania przychodu (KUP) a kiedy nie oraz w jakich sytuacjach możemy w
związku z danym odpisem dokonać korekty VAT należnego.
Wykłady na wielu praktycznych przykładach omawiają w szczególności:
- przyczynę, dla której jednostka musi dokonywać odpisów należności,
- czym są oraz czym się różnią odpisy aktualizujące wartość należności
oraz odpisy samych należności,
- rodzaje należności tj. kiedy mamy do czynienia z należnością
bezsporną, sporną, przeterminowaną, wątpliwą, nieściągalną, umorzoną,
- zasady dokonania odpisów aktualizujących wartość należności zgodnie z
prawem bilansowym tj. wysokość i częstotliwość dokonania ww. odpisów,
- pojęcia odpisów aktualizujących wartość należności szczególnych,
odpisów aktualizujących wartość należności ogólnych,
- jak kalkuluje się współczynnik aktualizacji oraz wysokość odpisu
ogólnego,
- ewidencję utworzenia odpisu aktualizującego oraz rozwiązania odpisu
aktualizującego,
- ewidencję należności spornych od momentu skierowania sprawy na drogę
sądową, po wydanie wyroku i spłatę należności przez kontrahenta,
- ewidencję odpisu należności przedawnionych, umorzonych,
nieściągalnych,
- ewidencję odpisów aktualizujących oraz odpisów należności zgodnie z
prawem podatkowym tj. określenie kiedy ww. odpisy mogą stanowić koszty
uzyskania przychodu (KUP) a w jakich sytuacjach nie stanowią kosztów
uzyskania przychodu (NKUP),
- sytuacje w których jednostka może w związku z niespłaceniem należności
przez kontrahenta w terminie dokonać korekty VAT należnego tj. jak
działa tzw. ulga za złe długi.
Aby sprawdzić swoją wiedzę z tego tematu zaloguj się i
wykup dostęp
Witam wszystkich serdecznie. Teraz chciałabym Was zaprosić do trzeciej
części tematu dotyczącego rozrachunku z kontrahentami. W ramach tej
części, części trzeciej właśnie powiemy sobie o rozrachunkach z
dostawcami i znów tak jak i w poprzednich częściach omówimy sobie
ewidencję i wycenę operacji związanych z rozrachunkami z dostawcami
w kontekście prawa bilansowego i to będzie praktycznie przypomnienie,
ale przede wszystkim przepisów podatkowych o podatku dochodowym i
przepisów o podatku od towarów i usług.
A co konkretnie w ramach tej części? No znów podkreślimy sobie jak
wyceniamy rozrachunki z dostawcami, jakie operacja księgowane są na
takim koncie i jak ewidencjonujemy zakup materiałów i towarów. To znów
będzie dla Was przypomnienie, ale nowy kontekst będzie tym kontekstem
podatkowym, gdzie powiemy sobie czy ewidencja operacji zakupu materiałów
i towarów podatkowo jest identyczna jak księgowo. Poprzemy sobie całość
oczywiście kolejnym przykładem. Potem przejdziemy do ewidencji
otrzymanego rabatu również kontekście podatku, czyli jak zaksięgować
fakturę korygującą otrzymaną od kontrahenta z rabatem; spojrzymy też na
taki przypadek, gdy otrzymujemy notę odsetkową, czyli ktoś naliczył nam
odsetki ustawowe od zobowiązania, którego nie spłaciliśmy w terminie,
czy one mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, jak je kalkulujemy, w
jakiej są wysokości i jak je zaewidencjonować – to wszystko właśnie w
tej części.
Oprócz tego powiemy sobie o karach umownych, które np. my naliczyliśmy
kontrahentowi, dostawcy za nieterminową dostawę towarów. Znów jak to
będzie wyglądać podatkowo i księgowo jeśli chodzi o ewidencję przekonamy
się na konkretnym przykładzie i wrócimy na chwilę do zaliczek, ale tym
razem będziemy tu mówić o zaliczkach wpłaconych na poczet dostaw, a
nie otrzymanych. Podkreślam to, bo często to mylicie i dlatego tu
jeszcze raz podkreślę jak wygląda ewidencja takiej zaliczki na
przykładzie.
Następnie skupimy się już na zobowiązaniach przedawnionych i umorzonych
i na odpisach takich zobowiązań w wersji jeżeli były naliczone odsetki
ustawowe oraz nie; to przećwiczymy sobie na przykładzie i przejdziemy do
tej części najbardziej interesującej, czyli odpisanie zobowiązań, a
podatek dochodowy. Jak podatek dochodowy, przepisy o podatku dochodowym
traktują odpisy zobowiązań przedawnionych, a jak umorzonych; co z kwotą
VAT zawartą w zobowiązaniu. Na koniec jeszcze wrócimy do podatku VAT i
do tej ulgi za złe długi; co z dłużnikiem w takiej sytuacji. Dowiemy się
czy dłużnik ma obowiązek, czy może skorygować VAT naliczony z tytułu
faktu, że nie spłacił zobowiązania w terminie; jak powinien ująć korektę
w księgach rachunkowych, a następnie przejdziemy jeszcze do jednego
elementu związanego z podatkiem dochodowym, a mianowicie korektą kosztów
uzyskania przychodów za nieterminową spłatę zobowiązania, czyli za
opóźnienie w spłacie zobowiązania. Co oznacza i jak to ewidencjonujemy
przekonany się i przećwiczymy na przykładzie całościowym ujmującym
wszystkie te operacje w tym miejscu.
Na koniec zgodnie z obietnicą przygotowałam kilka przykładów dotyczących
wyceny rozrachunku z dostawcami w przypadku kiedy mamy do czynienia z
rozrachunkami z walutach obcych w kontekście oczywiście zastosowanej
metody rozliczenia różnic kursowych dla celów podatkowych i stornowania,
bądź nie niezrealizowanych różnic kursowych.
Na koniec jako podsumowanie powiem jeszcze o kompensacie wzajemnych
należności zobowiązań, czym ona jest, kiedy może mieć miejsce, czy
kontrahent musi wyrazić zgodę na taką kompensatę, w jaki
sposób dokonujemy takiej kompensaty i ewidencji tej kompensaty w
księgach rachunkowych. Tym sposobem kończąc temat dotyczący rozrachunku
z tytułu dostaw i usług. Jak widzieliście te 3 części razem tworzą
bardzo dużą spójną całość; podkreślę to jeszcze raz: ważną dla
tych, którzy zamierzają pracować w działach bądź accounts receivable,
bądź accounts payable, czyli w należnościach, bądź w zobowiązaniach i
będą zajmować się wyceną w trakcie roku i na koniec roku obrotowego,
czyli na dzień bilansowy czy to należności, czy zobowiązań. Serdecznie
zapraszam do tego wykładu.