0. Przykład całościowy - ewidencja operacji a przygotowanie bilansu i RZiS - demo
Status:
AKTUALNY
|
Czas trwania:
0:6:22
Wykłady prezentują przykład całościowy stanowiący podsumowanie wiedzy
zdobytej w ramach kursu rachunkowości średniozaawansowanej. W kolejnych
częściach omawiają jak na podstawie informacji zawartych w przykładzie
otworzyć konta na początek okresu sprawozdawczego, dokonać odpowiednich
księgowań w trakcie okresu sprawozdawczego oraz przygotować sprawozdania
finansowe (bilans oraz RZiS) na koniec okresu sprawozdawczego tj.
dokonać tzw. poprawnego zamknięcia miesiąca.
Wykłady w szczególności omawiają:
- jak otworzyć konta na początek okresu sprawozdawczego na podstawie
informacji zawartych w przykładzie dotyczących stanu majątku oraz
źródeł finansowania jednostki oraz przedstawiają bilans otwarcia dla
jednostki,
- jak dokonać poprawnego ujęcia w księgach rachunkowych operacji
dokonanych przez jednostkę „Budimex” w trakcie okresu sprawozdawczego
dotyczących m.in: zakupu materiałów, rozliczeń międzyokresowych
kosztów biernych oraz czynnych, rozliczeń międzyokresowych przychodów,
otrzymania weksla od kontrahenta, spłaty kredytu itp.
- kalkulację oraz ewidencję operacji naliczenia kosztu wynagrodzeń oraz
dodatkowych świadczeń,
- kalkulację oraz ewidencję operacji naliczenia amortyzacji (metodą
liniową oraz metodą degresywną),
- sposób wykalkulowania kosztu wytworzenia oraz rozliczenia odchyleń od
cen ewidencyjnych produktów,
- kalkulację wyniku finansowego brutto zgodnie z przepisami prawa
bilansowego,
- przygotowanie RZiS oraz bilansu zamknięcia,
- kalkulację wyniku finansowego brutto zgodnie z prawem
podatkowym (wykorzystywanego do kalkulacji zaliczki na podatek
dochodowy) tj. wyjaśniają jak należy skorygować przychody oraz koszty
o przychody bilansowe niestanowiące przychodów podatkowych oraz koszty
niestanowiące kosztów uzyskania przychodów (NKUP),
- kalkulację oraz ewidencję zaliczki na podatek dochodowy wraz z
poprawnym ujęciem w księgach rachunkowych i bilansie zamknięcia.
Aby sprawdzić swoją wiedzę z tego tematu zaloguj się i
wykup dostęp
Witam wszystkich bardzo serdecznie w kolejnym temacie kursu
rachunkowości średniozaawansowanej. Jest to już ostatni temat w ramach
tego kursu, temat podsumowujący w którym będziemy mówić o przykładzie
całościowym. Na tym przykładzie całościowym postaram się Wam pokazać jak
bilans początkowy i otwarcie kont na początek okresu sprawozdawczego
poprzez księgowanie operacji gospodarczych jest odzwierciedlony w wyniku
finansowym i bilansie na koniec okresu sprawozdawczego. Ten przykład
całościowy jest polecany wszystkim oczywiście, którzy uczą się
rachunkowości na studiach i chcą zobaczyć jak się zorganizować przy
rozwiązywaniu takiego przykładu, ale także wszystkich tych, którzy
przygotowują się do pracy w księgowości. Te przykłady całościowe
często traktowane są jako pewnego rodzaju niedogodność.
Większość osób nie rozumie po co rozwiązujemy tak skomplikowane
przykłady, przecież w rzeczywistości osobno tworzymy bilans otwarcia,
czy otwieramy konta księgowe; w trakcie okresu księgujemy na spokojnie
i systematycznie operacje gospodarcze, a na koniec okresu tworzymy
sprawozdania finansowe, czyli rachunek zysków i strat i bilans końcowy.
Dlaczego my to musimy zrobić w jednym czasie, na raz? Dlaczego to musi
być przez to takie skomplikowane? Powiem Wam tak: ja też kiedyś nie
wierzyłam w te przykłady całościowe, ale te przykłady całościowe oprócz
tego, że sprawdzają wiedzę – wierzcie mi; dają pewne umiejętności, które
są niezbędne w pracy księgowego. Jeżeli spojrzycie na taki przykład
całościowy to on oprócz tego, że weryfikuje waszą wiedzę zdobytą w
ramach tego kursu, ale i tego kursu wcześniejszego; oprócz tego sprawdza
wasze umiejętności organizacyjne, bo te przykłady z reguły są
bardzo skomplikowane, mają dużą ilość operacji, którą trzeba zaksięgować
i trzeba po prostu fizycznie w jakiś sposób zorganizować sobie układ
kont tak, by się w tym całym zapisie nie pogubić. Dodatkowo w ramach
takich przykładów są różne polecenia, ale i różne założenia i trzeba
zwracać uwagę na te szczegóły i umieć łączyć ze sobą pewne fakty.
Wierzcie mi to są umiejętności, które są niezbędne w pracy księgowego.
Dlaczego? Dlatego, że o ile w przykładzie całościowym mamy pewnego
rodzaju założenia to w rzeczywistości my o nich po prostu wiemy, o
pewnych zapisach w polityce rachunkowości, o tym jak jednostka
rozlicza materiały, czy produkty i jaką metodą; my to po prostu wiemy.
Dlatego to w tych przykładach jest, po to by sprawdzić, że my jako
księgowi pamiętamy o tych dodatkowych okolicznościach, które musimy
wziąć pod uwagę ewidencjonując materiały, czy ewidencjonując produkty,
np.
Oprócz tego taki przykład całościowy wierzcie mi sprawdza
też dokładność, dlatego że musicie być dokładni i sumienni w dokonywaniu
tych zapisów księgowych bo inaczej nie będziecie w stanie poprawnie
przygotować sprawozdań finansowych na koniec okresu. O ile niepraktyczna
część tego przykładu całościowego dotyczy faktu, że wszystko robimy w
jednym miejscu i na raz, czyli i bilans otwarcia i księgowanie operacji
i sprawozdania finansowe na koniec miesiąca to ta część
praktyczna dotyczy tych wszystkich umiejętności, które tutaj
zdobędziecie. Bardzo polecam Wam rozwiązywanie takich przykładów
całościowych. Sama pokażę Wam właśnie tutaj na tym przykładzie, który
mam przed sobą, który Wam prezentuję: to jest ten przykład na którym tu
się będziemy opierać, widzicie jak wiele tutaj jest różnych operacji.
Będziemy go wspólnie rozwiązywać po to, żeby Wam pokazać jak się
zorganizować i taka organizacja też jest potrzebna, taka logika myślenia
w przypadku pracy księgowego: co, kiedy i w jakiej kolejności powinno
zostać zrobione.
W związku z tym my sobie zaczniemy od otwarcia konta i od bilansu
otwarcia. Potem przejdziemy sobie do księgowania operacji
oczywiście pamiętając o tych wszystkich założeniach. W ramach tych
operacji będziemy mieli operacje trochę bardziej skomplikowane, gdzie
np. będziemy musieli kalkulować koszt wynagrodzeń, amortyzację, czy
rozliczać rozliczenia międzyokresowe kosztów, bo takie też się
tutaj pojawią. W ramach amortyzacji będziemy mieli różne typy
amortyzacji, a potem będziemy musieli jeszcze tak jak księgowy na koniec
okresu sprawozdawczego rozliczyć koszt wytworzenia i rozliczyć
odchylenia.
Tak, że jak widzicie przykład jest naprawdę przekrojowy przez wszystkie
elementy, wszystkie tematy, które tutaj wykorzystaliśmy i które tak
naprawdę mogą pojawić się w jednostce produkcyjnej. Na koniec
przygotujemy sprawozdanie finansowe, czyli rachunek zysków i strat w tym
wariancie trudniejszym dla wielu, dlatego że mamy tu zmianę stanu
produktów i musimy ją wykalkulować; będziemy oczywiście się opierać na
naszych wzorach użytych w kursie podstaw i w kursie
średniozaawansowanym, a potem przygotujemy sobie bilans zamknięcia
opierając się – tu pokazuję wam fragment tego schematu, fajnej ściągi;
taki, która pokazuje powiązanie pomiędzy pozycjami bilansu, a kontami
syntetycznymi.
No i mamy nasz bilans zamknięcia, a dla wszystkich naprawdę ciekawskich
mam jeszcze taką wisienkę na torcie jak bym powiedziała, czyli
wykalkulowanie zaliczki na podatek dochodowy i ujęcie tych przychodów i
kosztów, czyli tych wszystkich operacji w ramach przykładu całościowego
dla celów kalkulacji zaliczki na podatek dochodowy. To sobie właśnie
tutaj zrobimy opierając się na korekcie.
Gorąco Was zachęcam do samodzielnego rozwiązania tego przykładu w
pierwszej kolejności, a potem do wspólnej przygody, wspólnego przejścia
ze mną przez te wszystkie etapy dotyczące przykładu całościowego;
będziecie wtedy wiedzieć nie tylko czy macie odpowiednią wiedzę, ale czy
nie musicie np. popracować nad umiejętnościami, które są potrzebne
księgowemu, czyli nad dokładnością, nad łączeniem faktów, na co musicie
zwrócić uwagę, jest to bardzo dobry sprawdzian dla Was. Serdecznie
zapraszam do tego tematu.