Następny wykład:

Rezerwy na zobowiązania - warunki utworzenia

rozpocznie się za 10 sekund.

0. Rezerwy i zobowiązania warunkowe wprowadzenie - demo

Wykład wprowadza w temat rezerw na zobowiązania. W obrazowy sposób wyjaśnia cel oraz kryteria ustawowe tworzenia rezerwy. Bazując na KSR nr 6 oraz praktycznych przykładach przedstawia sytuacje, w których istnieje  (bądź nie) konieczność utworzenia rezerwy.  Omawia także zasady ewidencji, rozwiązania/odpisania a także prezentacji rezerwy w bilansie, RZiS oraz w informacji dodatkowej.

Wykłady w tej części tematu w szczególności omawiają:

  • na obrazowym przykładzie cel tworzenia rezerwy,
  • kryteria ustawowe oraz wg. Krajowego Standardu Rachunkowości (KSR) nr 6 tworzenia rezerw,
  • pojęcie obowiązku zwyczajowego związanego z tworzeniem rezerw,
  • prezentację rezerw w bilansie, rachunku zysków i strat (RZiS) oraz informacji dodatkowej,
  • typy rozliczeń międzyokresowych kosztów biernych zaliczanych do rezerw na zobowiązania,
  • różnice w tworzeniu rezerw jako RMK bierne oraz rezerw na zobowiązania,
  • zasad ewidencji rezerwy na zobowiązania,
  • warunki i zapis księgowy rozwiązania/odpisania rezerwy na zobowiązania.

Wykłady opierają się na licznych praktycznych przykładach ilustrujących omawiane kwestie i pozwalających zweryfikować zrozumienie tematu.

Aby sprawdzić swoją wiedzę z tego tematu zaloguj się i

wykup dostęp

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Dziś chciałabym Was zaprosić do już przedostatniego tematu w ramach kursu rachunkowości średniozaawansowanej. Dziś chciałabym się zająć tematem dotyczącym rezerw na zobowiązania i zobowiązaniami warunkowymi. Ten temat jest dość trudnym tematem, często niezrozumiałym  w którym rezerwy mylone są z zobowiązaniami warunkowymi i niewielu z Was rozumie jak rozliczenia międzyokresowe kosztów mają się do tych rezerw na zobowiązania. Tutaj chciałabym wyjaśnić Wam tą kwestię tak, abyście pracując w księgowości rozumieli ideę tworzenia rezerw i byli w stanie utworzyć standardowe rezerwy na zobowiązania.

Temat podzieliłam na 2 części co zobaczycie w tej części pierwszej. Ta pierwsza część będzie wprowadzeniem, więc zacznę od podstaw. Przede wszystkim na zgrabnym, praktycznym przykładzie postaram się Wam wyjaśnić czym w ogóle jest rezerwa, dlaczego tworzymy rezerwę, na podatnie jakich zasad księgowych tworzymy rezerwę, powołam się tutaj na odpowiednie przepisy ustawowe oczywiście i podkreślę kryteria tworzenia rezerwy, które wbrew pozorom nie dla wszystkich są takie proste. Oczywiście w ramach omawiania rezerw będę posiłkowała się krajowym standardem rachunkowości numer 6; właśnie o tym temacie traktuje te kryteria tworzenia rezerw przećwiczymy sobie zrozumienie tej kwestii na konkretnych przykładach: będą to krótkie pytania quizowe.

Potem już nawiążemy jeżeli chodzi o rezerwy do rozliczeń międzyokresowych kosztów biernych. Dlaczego? No o tym przekonacie się w tym wykładzie, natomiast potocznie zapewne już słyszeliście, że właśnie rozliczenia międzyokresowe kosztów biernych często nazywa się rezerwami. Porównamy je właśnie z tymi standardowymi rezerwami, wyjaśnię Wam też jaka jest różnica w tworzeniu rozliczeń międzyokresowych kosztów biernych, a rezerw na zobowiązania; kiedy tworzymy jedno, a kiedy tworzymy drugie. Całość poprzemy sobie oczywiści quizem, a potem przejdziemy do krótkiego omówienia jak prezentujemy rezerwy w bilansie oraz w rachunku zysków i strat. Dowiecie się o co chodzi z kosztem netto rezerwy i dlaczego to koszt netto prezentujemy w rachunku zysków i strat; oczywiście poparte konkretnym praktycznym przykładem. Wyjaśnię też, że oprócz bilansu i rachunku zysków i strat rezerwy przedstawiamy w informacji dodatkowej. 

Mając te podstawy zaczniemy się zagłębiać w temat rezerw i tu powiemy sobie o wycenie rezerw, która wbrew pozorom nie jest czynnością prostą; wyjaśnię Wam jak różni się wycena rezerwy na pojedyncze zdarzenie od wyceny rezerwy na wiele przyszłych zdarzeń. To przećwiczymy sobie na 3 konkretnych bardzo fajnych przykładach i potem już przejdziemy do omówienia po krótce ewidencji, do takiego podsumowania ewidencji rezerw czy to w przypadku rezerwy w formie rozliczeń międzyokresowych kosztów biernych, czy stricte rezerwy. Potem powiemy sobie oczywiście o stronie drugiej, czyli o tym kiedy rozwiązujemy i wykorzystujemy rezerwę i jak dokonać zapisu księgowego takiej operacji. Serdecznie zapraszam do tego wykładu; myślę, że temat jest bardzo ważny i naprawdę już zaawansowany dający Wam taką kompletną wiedzę na temat tych wszystkich czynności w których zaangażowany jest księgowy.

Po tej części pierwszej przejdziemy do części drugiej gdzie będzie więcej praktycznych przykładów w których powiemy sobie między innymi o podatku odroczonym i o rezerwach na świadczenia emerytalne i pracownicze, czyli o tych zaawansowanych już powiedziałabym wręcz tematach, natomiast żebyśmy mogli już kontynuować w przykładach trudniejszych to zachęcam Was do zapoznania się właśnie z tą częścią pierwszą, czyli z tymi podstawami. Jeszcze raz serdecznie zapraszam.

dot