12. Obowiązek podatkowy z chwilą otrzymania zapłaty - sytuacje szczególne

Wykład przedstawia w jakich przypadkach mamy do czynienia ze szczególnym sposobem ustalania obowiązku podatkowego w przypadku dostawy towarów bądź świadczenia usług na terytorium kraju. Wykład omawia w pierwszej kolejności sytuacje, w których obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zapłaty niezależnie od tego kiedy miała miejsce dostawa czy wykonanie usługi.

Pytania:

• mam pytanie dotyczące momentu podatkowego ze usługi zwolnione. Mówi Pani, ze jest to ważne aby usługobiorca mógł sobie odliczyć Vat naliczony. Ale jaki Vat może sobie odliczyć jak tam nie ma Vatu? Nie bardzo to rozumiem
    09903b42d30b4275e7ef6a0b20f347cf
    Katarzyna Kolenda-Kosiba
  • Witam, zgadza się z tytułu zakupu takiej usługi (wymienionej w pkt 5 jako zwolnionej) nie przysługuje odliczenie podatku VAT ponieważ jak Pani słusznie wspomniała podatek VAT nie został tu doliczony. Chodzi jednak o prawo do odliczenia, które dla nabywcy jest o tyle istotne, że musi on wiedzieć, za który miesiąc w rejestrze zakupu powinien wykazać ten zakup jako zakup zwolniony z VAT. Dodatkowo po stronie nabywcy poprawne ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego ma wpływ na odpowiednie ujęcie takiej sprzedaży zwolnionej w rejestrze sprzedaży.
    Fa8cfc8c9b72ca42c8952ba20f513374
    Magdalena Hosiawa (Wykładowca)
  • Dobry wieczór, mam pytanie: "czy wyżej wymieniony przypadek nr 5 czyli m.in. świadczenie usług na zlecenia sądów obejmują też zwrot kosztów procesowych dla radcy prawnego - obrońcy z urzędu. Z jednej z interpretacji KAS wynikało, że obowiązek podatkowy powstaje już z chwilę uprawomocnienia się wyroku sądu zasądzającego zwrot kosztów obrony radcy prawnemu? Ażeby uniknąć zaległości zaliczono fakturę wg tej wykładni KAS (w moim przypadku oznaczało to wpisanie na fakturze daty księgowania/dostarczenia usługi pod koniec listopada, choć faktycznie środki wpłynęły na moje konto dopiero 10 grudnia 2019. VAT-u jeszcze za listopad nie rozliczono ale faktura do Sądu już poszła, a Sąd wypłacił koszty na konto dopiero później (już po otrzymaniu faktury czyli w grudniu). Czy powinno się w takim przypadku wystawić fakturę korygującą zmieniając datę dostarczenia usługi i księgowania na grudniową i rozliczyć ten przychód w deklaracji za grudzień 2019, czy też pozostawić ją i rozliczyć w aktualnej deklaracji za listopad. Czy ma sens i jest konieczne składanie korekt w takim przypadku, gdy podatek został zapłacony miesiąc wcześniej niż powinien? Uprzejmie proszę o odpowiedź na moje zapytanie.
    0bbb97ab46506149666d1b3c89a24d42
    Sławomir Kubicki
Aby zadać pytanie lub skomentować wykład zaloguj się