Home / Rachunkowość ludzkim okiem

Rachunkowość ludzkim okiem

Feature Image

Marketing w biurze rachunkowym

, 16 października 2023

Przed Tobą kolejny wywiad w ramach wywiadów zapraszających i ujawniających rąbek tajemnicy związanej z konferencją, która odbędzie się na dziesięciolecie Mentoris już w listopadzie. Konferencji poświęconej księgowości na 5. 

Moim gościem jest Agnieszka Pojda, CEO zespołu Wirtualnych Asystentek, ale przede wszystkim doradca biznesowy. Osoba, która pomogła już ponad 70 klientom w ustawieniu i prowadzeniu komunikacji marketingowej dla ich biznesów i robi to z powodzeniem i z sukcesem już od wielu lat.


Zaprosiłam Agę jeszcze w drugiej roli, bo już był jeden wywiad z Agą dotyczący tego, jak delegować zadania, bo ze względu na wielkość zespołu Agi, ona ma już kilkuletnie doświadczenie właśnie w delegowaniu zadań i w delegowaniu przez klientów zadań Wirtualnym Asystentkom. 

A dzisiaj powiemy o tej drugiej stronie, o tej  części pracy Agi, którą, z tego co wiem, uwielbia, czyli komunikacja marketingowa – jak to dobrze robić w biurze rachunkowym. 

Aga witam cię bardzo serdecznie i bardzo Ci dziękuję, że przyjęłaś ponownie zaproszenie na kolejną krótką rozmowę, która wprowadzi nas tym razem w temat marketingu w biurze rachunkowym.

Jak działać w biurze rachunkowym?

🔹Agnieszka

Bardzo dziękuję za zaproszenie. Dzień dobry. Cześć. Bardzo mi miło, że tutaj mogę dzisiaj być. A opowiemy dzisiaj, tak jak Magda wspomniałaś, właśnie o marketingu biur rachunkowych. 

Myślę, że temat jest bardzo ciekawy, a spotykam się bardzo często z tym, że na przykład: “Prowadzę biuro rachunkowe, to po co w ogóle mi ten marketing, a wydrukuję sobie jakieś wizytówki, zrobię teczkę firmową na dokumenty dla klientów”. 

W zasadzie wiele biur niestety na tym poprzestaje. Myślę, że wiele tracą i dzisiaj trochę sobie o tym właśnie opowiemy.

🔸 Magda

Takie jest też moje doświadczenie z rozmowy z klientami, którzy dzwonią do Mentoris, że właśnie oni tak robią albo te social media i w ogóle prowadzenie marketingu to jest taka czarna magia, że nie wiedzą, jak to ugryźć. 

Trochę bym porozmawiała o tym, czy to rzeczywiście takie trudne. A druga, może podstawowa rzecz, przekonać tych, którzy myślą, że to właściwie jest niepotrzebne, bo oni mogą bez tych social mediów działać, bo bez problemu znajdą sobie klientów. 

Oni się potem budzą po takim okresie, gdzie szukali i nie znajdują takiej ilości klientów, jakby chcieli, że w sumie może warto by było coś z tym zrobić. Czy warto? Może zacznijmy od tego, czy warto?

Czy warto podejmować działania marketingowe?

🔹Agnieszka

Myślę, że warto. Nawet bardzo warto, bo przede wszystkim kiedy widzę u klientów, u których wprowadzamy social media i całą obsługę (to może być prowadzenie tylko Facebooka, prowadzenie wpisów na stronie internetowej pod kątem bloga). 

To wszystko gdzieś tam się niesie w Google, to wszystko buduje też reputację. Wyobraźcie sobie na takim głupim przykładzie. Szukamy rzeczy X. Wchodzimy w Google, wpisujemy tę rzecz i czytamy opinie osób, które kupiły tę usługę, tę rzecz X. Ktoś wyszukuje “kurs rachunkowości”. Wrzuca hasło w Google albo słyszał o firmie Mentoris. Widzi opinie na Google, w wizytówce, widzi opinie na Facebooku, widzi, że coś się dzieje na Instagramie. 

To jednak coś w tym musi być, skoro ponad 20 000 osób na Facebooku to lubi, szuka informacji, to jednak może w to pójdę i spróbuję. Tutaj mamy do czynienia z efektem tłumu, że idę i robię to, co też inni robią. Tak samo to może działać dla biura rachunkowego, to znaczy mamy Facebooka. 

Na Facebooku proponujemy naszym obecnym klientom, żeby wystawili nam opinię, żeby coś nam napisali. Albo te opinie, które dostajemy na maila: pytamy o zgodę i udostępniamy jako nasz marketing i to sprawia, że inni nas też widzą i sugerują się opiniami innych osób. To jest taki punkt numer jeden, który myślę, że jest ważny i sprawia, że pula naszych klientów może po prostu rosnąć.

Budowanie wiarygodności

🔸 Magda

To jest budowanie reputacji i wiarygodności wśród potencjalnych klientów. Jest też chyba tak, że jeżeli my szukamy czegoś w internecie i trafiamy na profil na Facebooku czy na stronę internetową, widzimy, że są posty, że coś się dzieje, to wiemy, że firma działa cały czas. Prawda? 

Nigdy nie wiesz, czy z tą firmą na pewno wszystko jest okej. Szczególnie gdy widzisz bardzo starą stronę internetową i nie wiesz, co tam się dzieje, albo co gorsza, gdy nie ma w ogóle strony internetowej. Znajdujesz tylko jakiś adres w Google. Nie wiadomo, czy oni działają, nie działają, na jakiej zasadzie działają… Nic nie wiadomo o tej firmie właściwie.

🔹Agnieszka


Podam przykład. Mieszkam w większym mieście i szukam w tym mieście konkretnie biura rachunkowego. To taki pierwszy odruch, który ma chyba większość z nas, to albo biorę telefon, albo odpalam komputer i sobie szukam: biuro rachunkowe na przykład Kraków. 

Jeżeli ktoś dba o swoją stronę internetową, to wyskoczy troszkę wyżej i to jest klucz do zdobycia kolejnych klientów. Z drugiej strony mamy na przykład social media i starą stronę internetową, to warto o nie zadbać. Wystarczy opublikować na Facebooku jeden post w tygodniu. Kiedy ktoś wejdzie sobie na Facebooka, to automatycznie wie, że coś tam się dzieje.

Komunikacja z klientem

Dużym plusem, moim zdaniem, jeżeli chodzi o prowadzenie na przykład social mediów typu Facebook, Instagram nawet przy biurze rachunkowym, które działa konkretnie regionalnie, w konkretnej lokalizacji i z tej lokalizacji ma tylko klientów, jest ułatwienie komunikacji z klientem, czy też z potencjalnie nowym klientem. 

Zazwyczaj jest tak, że jak szukamy sobie biura rachunkowego jako ten przedsiębiorca, czy osoba, która chce otworzyć dopiero firmę. Taka osoba, wchodząc na Facebooka poprzez Messengera, może szybko zadać pytania. 

To nie musi być czasochłonne, wystarczy poświęcić 5 minut dziennie. Otwieram sobie Facebooka i tylko sprawdzam, czy są jakieś wiadomości. Tam bardzo często mogą być zapytania od potencjalnych klientów i teraz od nas zależy, jak sobie poprowadzimy ten cały proces komunikacji z klientem. 

Decydujemy, czy klient przyjdzie do nas do biura i podpisze z nami umowę. Usprawnienie komunikacji to dodatkowy plus prowadzenia przez nas social mediów.

Reklama adresowana do naszego klienta

Istotne jest jeszcze to, że jesteśmy bardziej rozpoznawalni. Szybciej można nas znaleźć w internecie. Nawet jeśli mamy regionalne biura. Nawet przy niewielkim budżecie warto zainwestować w reklamę na Facebooku. 

Taką reklamę można ustawić, uwaga, tylko na Kraków i tylko na konkretne osoby, które na przykład w tym momencie szukają informacji o rozpoczęciu działalności gospodarczej. To jest mega fajne, że te różne narzędzia dają nam takie możliwości, dzięki którym możemy w prosty sposób dotrzeć do docelowego klienta.

Darmowe działania marketingowe

Po drugie możemy poprosić naszych obecnych klientów, żeby polubili nasz profil lub napisali o nas opinie. Załóżmy, że średnio każdy z nas ma między 200/300 do 1 500 znajomych na Facebooku. 

Jak ja kliknę jedno „lubię to” pod jednym postem, to x osób z moich znajomych też to zobaczy. Automatycznie to jest darmowy sposób dla nas na dotarcie do kolejnych osób, które mogą potencjalnie być naszymi klientami. Tak zwanym psim swędem, jak ja to lubię nazywać, trafiamy do kolejnego klienta. 

Poza tym mamy taką opcję na Facebooku, czy Instagramie, gdzie możemy kliknąć „udostępnij post dalej”. Taki post możemy w wiadomości prywatnej przesłać znajomemu, który na przykład szuka biura rachunkowego i napisać. Słuchaj, to jest moje biuro rachunkowe, jest bardzo fajne. Polecam. To jest megałatwe i proste.

🔸 Magda

Tutaj nasuwa mi się myśl, czy możesz podać jakieś statystyki twojej współpracy z biurem, żebyśmy nie były takie gołosłowne. Jakieś przykłady, kiedy sprawdziłaś to na kliencie? Oczywiście bez zdradzania nazwy klienta. Możesz coś bliżej powiedzieć o tym, co to może dać?

🔹Agnieszka

Screeny z danych, oczywiście zanonimizowanych danych, pokazuję w ramach konferencji, więc zapraszam tam po więcej. Natomiast dziś, odpowiadając na twoje pytanie, mogę powiedzieć, że rzeczywiście są rezultaty tego, że pula klientów biura rachunkowego się powiększa. Jak najbardziej polecam. 

To działa dla każdej branży, a myślę, że biura rachunkowe tego jeszcze nie doceniają. 

Czy prowadzenie social mediów jest trudne?

🔸 Magda

Też mam takie odczucie. Co gorsza, myślą, że to jest takie trudne. Jakie posty, jak ja to zrobię w ogóle? Czy to jest takie trudne?

🔹Agnieszka

Mnie może zjada teraz klątwa wiedzy, ale w rzeczywistości to jest naprawdę bardzo proste. 

Są biura rachunkowe, które działają już naprawdę lata na rynku, mają klientów z polecenia i powiedzą, ale my nie potrzebujemy ani Facebooka, ani Instagrama. OK, dzisiaj tego nie potrzebujesz, ale rynek cały czas się zmienia i to jest ten mankament, żeby zacząć działać. 

Ten obecny klient też się starzeje. Biuro rachunkowe, które jest na rynku od lat, działa z pokolenia na pokolenie, prowadzone przez np. rodzinny biznes, na pewno będzie prościej wybić czy pokazać w tych socjalach i wyrobić mu dobrą pozycję. Trudniej to będzie zrobić za trzy, cztery lata i to jest pewne.

Podejmij współpracę

Jeżeli na przykład ktoś nie potrafi sobie z tym poradzić albo wejść w ogóle do social mediów, to zawsze może podjąć współpracę na przykład z wirtualną asystentką i to wcale nie jest jakaś taka olbrzymia inwestycja. Dzięki takiej współpracy może to być fajnie zrobione z fajnym pomysłem i można się wyróżnić na rynku.

🔸 Magda

To jest też taki wyróżnik dla biura, bo jeszcze bardzo wiele biur tego nie ma, więc jak dane biuro wejdzie w social media, czy założy stronę internetową, to wyróżni się na tle konkurencji. 

Na ten moment to jest jeszcze dobry tzw. entry-point do tego, żeby zdobyć nowych klientów. Popraw mnie, jeśli się mylę, ale takie mam wrażenie, że jednak wiele biur rachunkowych jeszcze o tym nie myśli, a to jest coś, co może dać przewagę konkurencyjną, jeżeli to zrobisz.

Przewaga nad konkurencją

🔹Agnieszka

Często spotykam się z takimi biznesami, między innymi też z biurami rachunkowymi, które przychodzą do mnie i mają stronę internetową, ale na przykład od 2008 roku nie była ona aktualizowana. 

Zdarza się, że nie wiedzą nawet, jak się tam zalogować. To są takie sytuacje gdzie fajnie, bo jest już strona, tylko szkoda, że informacje tam nie są aktualne.
Potencjalni klienci chcą widzieć wcześniej, z kim będą w ogóle pracować, kogo tam mogą zastać. Fajnie, żeby znalazły się tam informacje o właścicielu, o pracownikach, czym biuro się dokładnie zajmuje i tak dalej. 

Często potencjalni klienci biur rachunkowych szukają takich szczegółów. Zastanawiają się konkretnie, jak to będzie wyglądało, jak przyjdę do biura. Jak wygląda proces zawarcia umowy? Jak wygląda współpraca? Jakie są mniej więcej stawki? Tego ludzie szukają. 

Weryfikacja klienta

Z drugiej strony dla biura rachunkowego podanie informacji publicznie na stronie internetowej, to jest też taki moment weryfikacji klienta. Wiadomo, nie każdy jest dla każdego. To nam troszkę przesieje tych klientów i trafią do nas docelowo tacy, którzy naprawdę będą chętni na podjęcie tej współpracy, a na takich nam zależy.

🔸 Magda

To odsieje też niepotrzebne pytania, na które można już odpowiedzieć na stronie internetowej. 

Dzięki temu nie trzeba co chwilę odbierać telefonów i odpowiadać na dokładnie te same pytania, o dokładnie te same rzeczy. Wystarczy umiejętnie zakomunikować to, ale o tym, jak to komunikować będziemy mówić na konferencji. Już w listopadzie Aga opowie, na co zwracać uwagę i że to wcale nie jest takie trudne, żeby zbudować komunikację marketingową. 

Ja już przebieram nóżkami, nie wiem jak wy. Konferencja będzie mega, więc zapraszamy bardzo serdecznie. Ja Ci bardzo dziękuję, Aga, za tę dzisiejszą rozmowę, za uchylenie rąbka tajemnicy dotyczącej marketingu i tego, dlaczego warto, szczególnie w biurze rachunkowym go wprowadzić. Po więcej zapraszamy na konferencję i mam nadzieję, że widzimy się w listopadzie. Więcej szczegółów znajdziecie w opisie. 

🔹Agnieszka

Zapraszamy i do zobaczenia, cześć.

🔸 Magda

Cześć.

Rozmowa była zapowiedzią prelekcji, którą Agnieszka Pojda wygłosiła na konferencji Mentoris, która odbyła się 8 listopada 2023 roku.

Kursy rachunkowości i księgowości online od podstaw
Rate this post

Napisz komentarz: